Themabijeenkomst Netcongestie
Op dinsdag 14 november jl. organiseerden we een themabijeenkomst Netcongestie bij Installatietechniek Kremer. Na een algemene inleiding door operationeel directeur Geno Mijnen, was het woord aan Sybe Eringfeld, adviseur Energietransitie.

Aan de hand van een presentatie nam Sybe de aanwezigen mee in de ontwikkeling van de energiemarkt en de mogelijke oplossingen die er zijn. Zijn boodschap: "Er zijn oplossingen waarmee je morgen aan de slag kan gaan. Die zijn op termijn goedkoper dan alles maar in te kopen via het bestaande net."

De presentatie kun je hier nalezen.


Krantenartikel n.a.v. deze bijeenkomst 
Uit: De Gelderlander, 15 november 2023

Ondernemer: 'Tekort aan stroom biedt ook kansen'

Het overbelaste elektriciteitsnet is een groot probleem voor ondernemers in de Liemers. Domweg omdat aan de behoefte aan stroom niet in alle gevallen kan worden voldaan door netwerkbeheerder Liander. Toch biedt de zogenoemde netcongestie ook kansen voor bedrijven, door slim om te gaan met de eigen behoefte en de oplossing in eigen hand te nemen.

Dit was de boodschap in een bijeenkomst van de Liemerse ondernemersvereniging Lindus bij het bedrijf Kremer Installatietechniek in 's-Heerenberg. Adviseur energietransitie Sybe Eringfeld van het 58-jarige familiebedrijf vertelde de tientallen aanwezigen dat ondernemers veel zelf kunnen doen om aan de energiebehoefte te voldoen.

Filevorming
Zonneparken, wvormingindmolens, nieuwe bedrijvigheid op industrieterreinen, woningbouw, warmtepompen, elektrische auto's: ze leiden allemaal tot een grotere vraag naar stroom. Dat resulteert in filevorming op het distributienet, waarbij het transport groter is dan het bestaande systeem aan kan. Netwerkbeheerders als TenneT (hoogspanning) en Liander (regionale distributeur) zijn hard bezig om de capaciteit te vergroten, maar ze kunnen de toenemende vraag niet aan.

Eringfeld benadrukte in zijn voordracht dat bestaande en nieuwe bedrijven zelf veel kunnen doen om de problemen aan te pakken. Door bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen, batterijen voor de opslag van elektriciteit aan te schaffen en vooral: slimmer om te gaan met hun behoefte aan stroom. ,,Er zijn oplossingen waarmee je morgen aan de slag kan gaan. Die zijn op termijn goedkoper dan alles maar in te kopen via het bestaande net."

Grote uitdagingen
Directeur Marcel Visser van het gelijknamige transportbedrijf in Duiven bevestigt dit relaas. Zijn wagenpark telt 70 vrachtwagens, 130 personeelsleden en hij staat voor grote uitdagingen. ,,Op termijn gaan we elektrisch rijden, ook in de transportsector. Onvermijdelijk. Het plan is dat onze busjes al in 2024 op accu's gaan rijden, de wagens die maximaal 200 kilometer per dag afleggen een jaar later. Over vier à vijf jaar zijn ook onze trailercombinaties aan de beurt."

Uiteraard betekent dit een veel grotere behoefte aan stroom. ,,Ik heb bij Liander een hoger contractvermogen aangevraagd", zegt de 65-jarige Duivense transporteur. ,,Dat krijgen we over anderhalf jaar, maar die tijd hebben we wel. De prijzen voor rijden op diesel en van elektrische auto's met hun grote accu's schuiven steeds meer in elkaar. Laden gaan we vooral in de nachtelijke uren doen, als de rest van het land slaapt. Ik ben ervan overtuigd dat we het voor elkaar krijgen."

Erik Hagelstein