Aanpak om verkeer over de A12-IJsselbruggen te kunnen laten rijden

Weggebruikers die over de A12 rijden, hebben sinds begin 2020 last van minder rijstroken, slingers in de weg en een lagere maximumsnelheid bij de bruggen over de IJssel. Waarom is dat? Wat is Rijkswaterstaat aan het doen? En hoe lang gaat dit nog duren? Tim Arts, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat, vertelt over het waarom, wat en wanneer.

De brug over de IJssel in de A12 bestaat eigenlijk uit 3 bruggen: 1 betonnen brug voor het verkeer richting het westen en 2 stalen bruggen voor het verkeer richting Duitsland. De 2 stalen bruggen zijn 60 jaar oud. Uit onderzoek is gebleken dat de draagkracht snel achteruit gaat. Ze zijn toe aan een grondige renovatie en versterking. Gelukkig is de betonnen brug uit 1990 is nog helemaal in orde.

Sleutel
De renovatie van de 2 stalen bruggen staat gepland voor de periode 2022-2024. Om te zorgen dat automobilisten ondanks de verminderde draagkracht tot na de renovatie veilig over de brug kunnen rijden, hebben we een aanpak moeten verzinnen. De crux zit hem in het om en om belasten van de stalen bruggen, zodat ze langer meegaan. Begin 2020 hebben we daarom de verkeersituatie op de bruggen over de IJssel aangepast. Het verkeer richting Arnhem/Utrecht rijdt over de betonnen brug en heeft 3 rijstroken ter beschikking. Dat is 1 rijstrook minder dan voorheen. Het verkeer richting Duitsland laten we nu gedeeltelijk over de betonnen brug en over de middelste stalen brug rijden. Deze weggebruikers hebben 4 rijstroken ter beschikking.

Cruciaal
Als je richting het oosten rijdt, zie je dat de buitenste brug helemaal niet wordt gebruikt. Doordat er nu geen verkeer overheen rijdt, wordt deze brug niet belast. Dit is cruciaal in de volgende fase. Volgend jaar beginnen we met de renovatie. Het verkeer richting Duitsland leiden we dan over deze buitenste brug. Die brug is nog goed genoeg, omdat deze de afgelopen jaren niet is gebruikt. De middelste brug waar nu het verkeer richting Duitsland over rijdt, is dan echt aan het einde van de levensduur en die gaan we vervolgens renoveren. Als deze brug gerenoveerd is, gaat het verkeer terug naar de middelste, gerenoveerde brug. Dat is het moment dat we de buitenste stalen brug kunnen aanpakken. Op deze manier zorgen we dat de bruggen altijd constructief veilig zijn en dat er toch zo veel mogelijk verkeer over kan rijden. Helaas gaat dat niet zonder hinder: 1 rijstrook minder richting het westen, een slinger in de weg en een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur vanwege de verkeersveiligheid.

Niets zien
De afgelopen twee jaren hebben we een definitief ontwerp gemaakt en de renovatie aanbesteed. Savera IJsselbruggen, een bouwcombinatie van Dura Vermeer en Hollandia Services, gaat de renovatie uitvoeren. Savera is nu samen met Rijkswaterstaat bezig met de voorbereidingen van dit technisch complexe project. Veel zullen weggebruikers overigens niet zien en merken van de werkzaamheden van de aannemer. De renovatiewerkzaamheden worden aan de onderkant van de brug uitgevoerd en bestaan voornamelijk uit laswerkzaamheden. Voor het verkeer bovenop de brug verandert de situatie nauwelijks tot 2024, als alle werkzaamheden klaar zijn. Vanaf dan heeft het verkeer in beide richtingen weer 4 rijstroken ter beschikking en de stalen bruggen zijn dan weer 30 jaar vrij van groot onderhoud.

 

 foto: Thea van de Heuvel fotografie